Leerlingen herstellen smart-tv

De leerlingen van 4 Indusriële wetenschappen doen even aan ‘reverse engineering’.

De leerlingen van 4 Indusriële wetenschappen doen even aan reverse engineering’. Hoe zit een smart-tv in elkaar? Wat zijn de zwakke punten? Hoe kunnen we het bestaande ontwerp nog verbeteren?

We zijn gestart met het aandachtig luisteren naar een fout die de smart-tv had. Het opstarten duurde soms erg lang en na verloop van tijd werd dit nog erger werd om uiteindelijk niet meer op te starten. Na het openen van het toestel bleek dat het onderdeel dat de wisselspanning moet omzetten naar meerdere gelijkspanningen geen vlakke 15 V meer leverde. Enkele uitgedroogde condensatoren waren de oorzaak. Deze onderdelen komen ruim aan bod in onze lessen toegepaste wetenschappen elektriciteit’. We hebben deze condensatoren vervangen door iets grotere exemplaren, maar met dezelfde technische eigenschappen. Hierdoor kan de ontstane warmte zich beter verdelen over een iets groter oppervlak.

Na het vervangen van deze condensatoren bleek de smart-tv hersteld, en dit voor amper 3 euro aan onderdelen.

Bekijk de foto’s en ontdek welke stappen we hebben doorlopen.

Nieuwsbrief