Smartschool
Enkele nuttige documenten.
- Korte handleiding Smartschool
- Aanvraag tweede co-account Smartschool
- Wachtwoord vergeten co-account Smartschool
Let op: gebruik niet hetzelfde wachtwoord van uw zoon/dochter!
Veel gestelde vragen
- Hoe geraak ik op Smartschool? Om naar Smartschool te gaan, klik je op het logo van Smartschool (linksboven op deze pagina) of surf je naar https://smartschool.rhizo.be of naar https://rhizo.smartschool.be. Je surft niet naar www.smartschool.be. Let er ook op dat je niet surft naar het Smartschoolplatform van een andere school!
Smartbit raadt aan om te werken met Mozilla Firefox.
Nieuwe leerlingen ontvangen in de loop van de maand september een gebruikersnaam en wachtwoord. Leerlingen die van vorig schooljaar al een gebruikersnaam hebben, kunnen die blijven gebruiken. In de loop van de maand september komt iedereen in de juiste klas te zitten.
Wie na september bij ons aankomt, vraagt via zijn klastitularis toegang tot Smartschool.
- Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten. Om op Smartschool te kunnen, heb je een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Voor de leerlingen (en ouders) ziet de login er zo uit: achternaam.voornaam. Merk op: alles aan elkaar (geen accenten, geen spaties) en met kleine letters.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu? Als leerling: je kan onmiddellijk een nieuw wachtwoord bekomen, op voorwaarde dat je je e-mailadres hebt opgegeven binnen het profiel van Smartschool. Op de aanmeldingspagina klik je op “wachtwoord vergeten”. (Dit werkt alleen voor de hoofdaccounts, dus niet voor de ouders). Krijg je binnen het uur geen nieuw wachtwoord toegestuurd (kijk ook eens in je SPAM-box of ongewenste berichten), dan is de kans groot dat er geen e-mailadres staat in je profiel. Neem dan contact op met jouw klastitularis.
Als ouder: zie lager op deze pagina Problemen bij het aanmelden?
Wachtwoorden zijn hoofdlettergevoelig! Controleer dus of CAPS-LOCK uitstaat. Als je wachtwoord cijfers bevat, zorg er dan voor de NUM-LOCK aanstaat.
- Kan ik mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord wijzigen? Je kan jouw wachtwoord wijzigen, maar niet jouw gebruikersnaam. Om het wachtwoord te wijzigen, klik je op “profiel” (rechts bovenaan). Kies dan voor “gebruikersnaam en wachtwoord”. Vergeet niet om op het einde op “wijzigen” te klikken.
- Hoe verander of verwijder ik mijn persoonlijke gegevens? Je kan jouw persoonlijke gegevens wijzigen en/of verwijderen door te klikken op “profiel” (rechts bovenaan). Kies dan voor “persoonlijke gegevens”. Vergeet niet om op het einde op “wijzigen” te klikken. Bepaalde items kan je niet wijzigen als leerling.
- Kan ik persoonlijke documenten opslaan op Smartschool? Je beschikt over een persoonlijke map waar jij alleen toegangsrechten voor hebt. Klik hiervoor op “Mijn documenten” in het menu rechts (als dit menu er niet meer is, klik dan eerst even op “start” in de bovenste menubalk). Het kan interessant zijn om thuis persoonlijke documenten over te zetten op Smartschool. Zo kan je ze van op een andere computer weer ophalen. Het is niet de bedoeling hier je verzameling MP3’s op te slaan.
- Is er een handleiding online? Je kan een uitgebreide handleiding consulteren door te klikken op “handleiding” in het menu bovenaan rechts.
- Waar staan de lessenroosters? In het vak administratie vind je een link “lessenrooster”. Er is ook een woordje uitleg voorzien. Leerlingen kunnen alleen de lessenroosters per klas consulteren.
- Info voor de ouders. U kan als ouder via een apart wachtwoord aanmelden op ons digitaal schoolplatform Smartschool. Dit noemen we de co-account.
Hoe gaat u te werk?
Surf naar onze site www.rhizo.be Onder de menubalk klikt u rechts op de oranje S-knop van “Smartschool” en daarna kiest u voor “aanmelden op Smartschool”. De gebruikersnaam is dezelfde als die van uw zoon/dochter (achternaam.voornaam), maar u heeft een apart wachtwoord. De ouders van de eerstejaarsleerlingen ontvangen deze op de infoavond eind september, of later via de klassenleraar. Via “profiel” rechts bovenaan kan u uw wachtwoord wijzigen. Wil a.u.b. de nodige tijd nemen bij het kiezen van het wachtwoord zodat u het kan onthouden. In tegenstelling tot uw zoon/dochter (=hoofdaccount) kan u als ouder (=co-account) niet automatisch en direct een nieuw wachtwoord verkrijgen via e-mail als u dat vergeten bent. Bent u toch uw wachtwoord vergeten, print dan dit document af en vul het volledig in. Steek het document in een omslag met daarop “Smartschool - t.a.v. Tom Talloen” en laat uw zoon/dochter deze omslag afgeven op school (leraarskamer) of stuur hem op naar: Sint-Niklaasstraat 22 - 8550 Zwevegem. Er worden veel vragen gesteld op dit document om zeker te zijn dat er geen onterechte wijzigingen worden doorgevoerd. Aangezien u zich aanmeldt met dezelfde gebruikersnaam krijgt u dezelfde info te zien als uw zoon/dochter, maar het berichtensysteem en de module “mijn documenten” zijn gescheiden van elkaar. Uw zoon/dochter zal u vast en zeker wat op weg kunnen helpen in deze gebruiksvriendelijke omgeving.
U kan eventueel ook een tweede co-account activeren. Print hiervoor dit document af en vul het volledig in. Steek het document in een omslag met daarop “Smartschool - t.a.v. Tom Talloen” en laat uw zoon/dochter deze omslag afgeven op school of stuur hem op naar: Sint-Niklaasstraat 22 - 8550 Zwevegem.
Voor de schoolresultaten: zie onderdeel SKORE.
Heeft u meerdere leerlingen op onze school, dan raden we u het gebruik van de “sleutelhanger” aan.
- SKORE: het digitaal puntenboekje van Smartschool.
Om de schoolresultaten te raadplegen, moet u aangemeld zijn op Smartschool. Klik vervolgens rechts in beeld op “Skore puntenboekje”. Daarin kiest u de gewenste periode via het pull-down-menu bovenaan. Links in beeld kan u wisselen tussen ‘periode’ en ‘rapport’.
Een periode is bijv. ‘DW2’: resultaten van evaluaties afgenomen voor het dagelijks werk tijdens het tweede trimester. Of ‘PW2’: de resultaten van de proefwerken eind trimester 2. Hieronder staan ook bepaalde vaardigheden.
Als u kiest voor rapport, dan krijgt u een overzicht zoals u dat krijgt op een oudercontact.
Staat er bij een resultaat een klein driehoekje, dan heeft de vakleraar in kwestie commentaar toegevoegd. Beweeg met de muis overheen het resultaat om de commentaar te kunnen lezen. Het hele schooljaar door kan u het dagelijks werk van uw zoon of dochter volgen.
Heeft u meerdere leerlingen op onze school, dan raden we u het gebruik van de “sleutelhanger” aan.
Tijdens de examenperiodes wordt Skore tijdelijk niet beschikbaar gesteld voor ouders en leerlingen. Resultaten van examens mogen immers niet eerder meegedeeld worden dan op het oudercontact.