RHIZO College Zwevegem behaalt het STEM school label

De reputatie van het RHIZO College Zwevegem als voorloper op het gebied van STEM-onderwijs werd vandaag nog eens extra in de verf geplaatst door het ‘EU STEM school label ‘ te ontvangen.

De reputatie van het RHIZO College Zwevegem als voorloper op het gebied van STEM-onderwijs werd vandaag nog eens extra in de verf geplaatst door het EU STEM school label ‘ te ontvangen. ‘ Om toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, is een kwalitatief STEM-onderwijs van groot belang. Onze West-Vlaamse bedrijven hebben nood aan een gekwalificeerde uitstroom van STEM-profielen ‘, klinkt het bij Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Om deze ambitie kracht bij te zetten stapten vier West-Vlaamse scholen – waaronder het RHIZO College Zwevegem - in september 2020 mee in een project van het Regionaal Technologisch Centrum (RTC) West-Vlaanderen, de provincie West-Vlaanderen en Voka West-Vlaanderen. Aan de hand van het STEM school label tonen deze scholen aan dat er kwalitatief STEM-onderwijs wordt aangeboden.
STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics en omvat een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen. Het European Schoolnet, een netwerk van 32 Europese ministeries van Onderwijs, gevestigd in Brussel, bepaalde 21 criteria die een hoogwaardig STEM-onderwijs identificeren en waarop scholen geëvalueerd worden. Dit gaat niet enkel over het niveau van schoolinfrastructuur maar ook bijvoorbeeld over de samenwerking met bedrijven in de buurt, de integratie van digitale leervormen en de professionalisering van leerkrachten.
Met het behalen van dit label is het traject nog niet ten einde. Het is de bedoeling om met dit project de samenwerking tussen de West-Vlaamse ondernemingen en de scholen te versterken en verder te werken aan de kwaliteit van het STEM-onderwijs . Dit biedt aan het RHIZO College Zwevegem de kans om bruggen te slaan met de industrie en hun STEM-onderwijs via het bredere netwerk van VOKA nog meer in de picture te plaatsen.