Fietsstraten in de schoolomgeving

Het centrum van Zwevegemwordt fietsvriendelijken gemaakt door het inrichten van een fietszone met fietsstraten.

Het centrum van Zwevegemwordt fietsvriendelijker gemaakt door het inrichten van een fietszone met fietsstraten.

In de week van 22 februari werden de belijningen en symbolen voor de fietszone aangebracht op het wegdek. Ook de verkeersborden hangen al. In totaal vormen 18 straten een fietszone die samen zo’n 6 kilometer lang is. De fietszone is vanaf maandag 8 maart van kracht.

Een fietsstraat kan je herkennen aan de rode toegangspoort op het wegdek en een groot fietspictogram op de grond. Het begin en einde wordt aangeduid met een verkeersbord F111 of F113.

Wat betekent dit voor fietsers?

- fietsers mogen andere fietsers en motorvoertuigen links inhalen (rechts enkel indien file)

- rijwielen en speed pedelecs worden gelijkgesteld aan fietsen

- fietsers mogen over de hele breedte van de baan rijden bij éénrichtingsverkeer

- fietsers mogen de hele breedte van een rijvak gebruiken bij tweerichtingsverkeer

- in een fietsstraat mogen fietsers, fietsers met een elektrische fiets of speed pedelec max. 30 km/​u rijden.

Wat betekent dit voor auto’s?

- in een fietsstraat mag je max. 30 km/​u rijden

- motorvoertuigen mogen GEEN fietsers inhalen

- motorvoertuigen mogen GEEN voortbewegingstoestellen (step, skeelers, skateboard, rolstoel,…) inhalen als ze zich sneller dan stapvoets voortbewegen

- prioritaire voertuigen (brandweer, ziekenwagen, MUG, politie MET zwaailichten én sirene) mogen fietsers WEL inhalen

Als iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt en wederzijds respect toont voor elkaar, dan werken we met zijn allen samen aan een veilige schoolomgeving.

Mogen we nog eens met aandrang vragen om de leerlingen aan het Sportpunt af te zetten en op te halen? Zo kunnen we het autoverkeer in de Bekaertstraat en Sint-Niklaasstraat verminderen …. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Fietsstraat